Communicatie is natuurlijk een breed onderwerp waar enorm veel over te vertellen valt. In één van onze volgende Monthly Beats zullen we het nog hebben over wat er gebeurt als communicatie misloopt en gaan we dus dieper in op omgaan met conflicten. Conflicten op een goede manier hanteren en daar als team afspraken rond hebben is erg belangrijk. Even interessant is het om te vermijden dat er überhaupt teveel ‘lost in translation’ raakt.
Dat is moeilijker dan het lijkt. Daarom laten we deze maand eerst ons licht schijnen op de positiviteitsindicator communicatie. Team Coaching International definieert de Team Performance Indicator als:
Er is een voorkeur voor duidelijke en efficiënte communicatie in plaats van indirectere wegen zoals politisering, roddelen of tegenwerking.
Zeer mooi verwoord! En hoe pak je dat dan aan?
De meeste mensen vinden van zichzelf dat ze goed communiceren. Die communicatie voeren we wel vanuit ons eigen perspectief, onze eigen interpretatie van de wereld. Dat is natuurlijk logisch en menselijk, we kijken immers allemaal door onze eigen bril. Tegelijkertijd is het goed om te beseffen dat de communicatie zich hierdoor vaak afspeelt op een ander niveau dan misschien wenselijk is om tot goede resultaten te komen, omdat er veel misverstanden kunnen ontstaan.
Ook op teamniveau valt inzetten op een goede communicatie dus absoluut te verdedigen. Denk maar aan voordelen zoals een verhoogde productiviteit, efficiëntere besluitvorming, betere werkrelatie en minder stress en conflict. Team Coaching International geeft als kader voor communicatie in een team de volgende kwaliteitschecks mee waar je vóór communicatie best even over nadenkt:
Is het de juiste timing?
Is de informatie relevant voor de ontvanger?
Is de boodschap toereikend?
Wat kan de impact van de boodschap zijn?
Een ander heet communicatie-hangijzer op de werkvloer is feedback geven en ontvangen. Voor het geven van goede feedback bestaan oneindig veel technieken. Zoveel zelfs, dat je op de duur door het bos de bomen niet meer ziet. Van een aantal van deze technieken zijn wij bij TeamBeat niet onverdeeld fan, omdat ze de boodschap verbloemen of omdat ze te artificieel overkomen. Denk bijvoorbeeld maar aan de vroeger zo geliefde ‘complimentensandwich’…
Welke techniek we ook gebruiken, zolang we blijven communiceren op het niveau van de eigen interpretatie laten we ruimte voor onbegrip of een defensieve reactie van de ontvanger.
Maar hoe geef je dan wel feedback op een goede manier?
Om zeker te zijn dat we elkaar goed begrijpen, moeten we eigenlijk vooral rekening houden met twee stappen:
Het feitelijk scheiden van onze interpretatie ervan, een oordeel is geen objectieve waarneming
Deze communiceren als twee afzonderlijke boodschappen, wat ze ook zijn
Moeilijk denk je? Welnee, met wat oefening voelt deze methode in een mum van tijd natuurlijk aan. Gelukkig voor jou leggen we deze techniek haarfijn uit in onze live sessie van 25/5.
Volg zeker ook onze socials de komende weken en kom meer te weten over deze Team Performance Indicator. Graag nu al meer info over onze aanpak of een externe blik nodig op jouw team? Vraag een teamscan aan via info@yourteambeat.be!
Comments